TVE contra la llengua catalana

TVE contra la llengua catalana
És d'una gravetat extrema el comportament de l'equip directiu de TVE a Catalunya, davant la decisió de la direcció de Madrid de suprimir l'assessor lingüístic de català. És molt greu, perquè era l'únic assessor que quedava i perquè, com denuncia Joan-Francesc Escrihuela, delegat del Sindicat de Periodistes a TVE-Catalunya, la llei de la Televisió de Titularitat Estatal, obliga a "establir criteris de correcció lingüística per promoure i garantir la puresa així com la riquesa de l'idioma". Res d'això no s'ha tingut en compte i en aquests moments, al centre de producció de Sant Cugat, no hi ha cap professional amb autoritat per fer-hi ni una sola de les tasques que feia la persona acomiadada. Segons explica el Sindicat, el corrector lingüístic "treballava principalment als Serveis Informatius, però també donava suport a la resta de programes en català, assessorant sobre l'ús de la llengua, vetllant per la seva qualitat fonètica i proposant el model d'estil més apropiat per a cada moment. Coneixia perfectament l'estil de cada redactor, dominava el llenguatge informatiu i corregia els rètols que apareixien en pantalla".

Doncs tot això s'ha esvaït en un tres i no res per l'abúlia de la direcció de Catalunya, una direcció incapaç de fer complir la llei, de plantar-se davant Madrid i de defensar els interessos del centre de Sant Cugat i de la llengua del país. Deu ser que en el plus econòmic que suposa ser nomenat directiu va implícita la submissió incondicional. Això és el que es dedueix del comunicat oficial del Sindicat quan diu: "El comitè d'empresa de TVE-Catalunya va advertir per escrit el passat 28 de juny a la directora de Sant Cugat, Montse Abbad i Sort i al cap dels Serveis Informatius, Pere Buhigas i Cardó, així com a la direcció de Recursos Humans, de les intencions de Madrid perquè no permetessin tal cosa, però no s'han dignat a donar-hi cap resposta".

Déu n'hi do. Aquesta actitud explica la davallada i la cada cop més escandalosa despersonalització que ha experimentat el centre de Sant Cugat, convertit des de fa anys, en un mer banc de proves de Prado del Rey. La prova és que mentre la senyora Abbad, a través del diari Avui o del Diari de Girona, es vanta del fet que TVE a Catalunya tindrà una hora en català de dilluns a divendres, el Sindicat de Periodistes ens recorda que en la dècada dels anys vuitanta la producció pròpia en la nostra llengua era de 26 hores setmanals. És a dir, que TVE tenia més hores de programació en català a la fi del franquisme que no pas ara que la dirigeix un partit que es defineix com a antifranquista i que, ves per on, governa indistintament a Catalunya i a Espanya. Molt eloqüent tot plegat. Tan eloqüent com el cofoisme de la senyora Abbad amb la seva única hora en català. Potser ha estat per això que la direcció de Madrid, a més del càrrec de directora de Sant Cugat, que ja té, l'ha premiada nomenant-la directora de La 2.

e-notícies , 21/10/2010