El conductor incívic
Diu el codi de la circulació que tot conductor té l'obligació d'aturar-se quan un vianant utilitza un d'aquests passos, però no tots els vehicles ho fan. Al centre i al nord d'Europa aquests passos són sagrats. A Suècia, concretament, tots els vehicles s'aturen molt abans que el vianant posi el peu a la calçada. A Catalunya no podem dir el mateix. A Catalunya s'aturen, sí, però no pas tots ni per sistema. I, tot sovint, ho fan només quan el vianant manté una actitud decidida. Una de les raons, no hi ha dubte, és la manca de cultura cívica per part d'algunes persones. Però hi ha un factor psicològic molt interessant que sovint hi influeix. I és la curiosa capacitat que té un vehicle per transformar la personalitat de l'home o de la dona que el condueix. Talment com si aquell habitacle mòbil constituís una mena d'urna protectora que el fes sentir superior i convertís els vianants i la resta de vehicles en mers esculls a superar. A Alemanya, partint del fet que la majoria de conductors agressius són persones de tracte afable quan caminen, es va fer un estudi per intentar respondre aquesta pregunta: "Quina és l'autèntica personalitat del conductor incívic, la que mostra quan camina o la que mostra quan condueix?". No se'n van sortir. L'única conclusió a què van arribar va ser que la potència del vehicle produeix en el conductor una sensació de superioritat i d'impunitat que modifica el seu comportament i la seva relació amb l'entorn. Sigui com vulgui, amb estudis concloents o sense, hauríem de pensar-hi més, en aquestes coses. Potser ens ajudaria a conèixer-nos millor i a comportar-nos més cívicament sobre rodes.
El Singular Digital , 7/12/2010