Xoc de trens

Xoc de trens
Per sort, només hi va haver quatre ferits lleus en l'accident que el passat 21 de maig van patir dos trens dels Ferrocarrils de la Generalitat entre les estacions de Les Planes i la Floresta. Pel que sembla, la culpa va ser dels maquinistes per circular a una velocitat superior a l'establerta i de l'empresa per haver desactivat el sistema de limitació de la velocitat a causa d'unes obres de manteniment de la línia. Però, ja que no s'han hagut de lamentar desgràcies personals, caldria centrar l'atenció en altres aspectes relacionats amb el cas, com ara que es confirmi que hi ha un deteriorament del servei provocat per una manca d'inversió en infraestructures. Fixem-nos que si en una cosa van coincidir tots els passatgers afectats –uns quants centenars, atès que els combois anaven plens– va ser a denunciar el caos i la desinformació que van patir durant les cinc hores que el servei va trigar a restablir-se. Com s'entén que Ferrocarrils de la Generalitat no tingués la més mínima capacitat de reacció davant d'una contingència així? Si en un fet menor com aquest va regnar el caos, què hauria passat si hi hagués hagut morts i ferits de gravetat? No sap la companyia que res no angoixa tant els passatgers d'un tren com la manca d'informació i d'instruccions després d'un accident? La veritat és que sobta tanta ineptitud en aquesta mena de situacions i tanta eficiència a l'hora de localitzar passatgers sense bitllet o amb un bitllet equivocat. Fins a cinc funcionaris i un gos acostumen a encerclar tota persona que baixa d'un tren amb un bitllet erroni, no fos cas que s'escapés. És tota una declaració de principis: tractar com a delinqüents perillosos els passatgers que no paguen o que paguen poc i com a ramat els qui paguen disciplinadament els preus abusius que imposa la companyia.

Diari de Sant Cugat , 30/5/2008