Retorn a Brideshead (Brideshead Revisited)
Val a dir que, en general, les obres de Waugh han tingut un tractament irregular en cinema. The Loved One (Tony Richardson, 1965), per exemple –que va ser escrita precisament en l'època en què l'autor negociava a Hollywood la versió de Retorn a Brideshead i que narra amb sentit de l'humor l'intent d'adaptació d'un anglès als costums funeraris nord-americans–, és un encadellat de moments brillants amb d'altres força avorrits. Més afortunada va ser, en canvi, la versió de A Handful of Dust (Charles Sturridge, 1988) un retrat irònic de l'Anglaterra aristocràtica dels anys trenta que mostrava com les fredes relacions dels seus membres desembocaven en situacions captives del cinisme més despietat. D'aquesta novel·la, per cert, n'hi ha una versió catalana (Un grapat de pols, Edicions 62, 1997) amb traducció d'Ernest Riera. També Retorn a Brideshead (Proa, 1983), es pot llegir en la nostra llengua amb una exquisida traducció de Ramon Folch i Camarasa i amb un pròleg deliciós de Joan Triadú amb paràgrafs com aquest: "Retorn a Brideshead pertany a aquella estirp d'obres d'art que es miren a les aigües enterbolides del passat amb un rictus de delectança en el dolor. Per elles vol restar provada l'asserció immortal: que no hi ha res que faci tant de mal com el record dels temps feliços estant en la infelicitat".
En el film hi ha algunes alteracions amb relació a la novel·la, com ara la insinuada relació incestuosa entre Julia (Hayley Atwell) i el seu germà Sebastian (Ben Whishaw), que desembocarà en ménage a trois –"Tu mai no m'has estimat", diu Sebastian a Charles (Matthew Goode), "només m'has utilitzat per aconseguir la meva germana"–, o el protagonisme que Julia adquireix des de les primeres imatges. Mentre que a la novel·la el seu personatge no es fa veritablement present fins al segon dels tres capítols, és a dir, cap a la meitat, a la pel·lícula les tres peces del triangle amorós coincideixen contínuament. Una d'aquestes situacions la trobem en la seqüència en què Sebastian i Charles van a Venècia a visitar Lord Marchmain (Michael Gambon) i la seva amant (Greta Scacchi) en companyia de Julia. Tanmateix, els personatges tenen moltes llacunes i, a diferència d'una excel·lent Emma Thompson en el paper de Lady Marchmain, no aconsegueixen anar més enllà d'una gèlida correcció. És una llàstima, perquè estem parlant d'un film molt acurat visualment i amb una ambientació, uns decorats i un atrezzo exquisits, però és incapaç de fer versemblant el rerefons polític, social i religiós de l'obra de Waugh i de transmetre'ns la profunda tragèdia interior dels personatges, la desolació dels amors que han viscut i el profund sentiment de culpa que impregna tota la història.
Benzina , núm. 32, desembre, 2008